Hvordan klatre til topps?

I forbindelse med en middag tidligere denne uken, fikk jeg gode tips på veien i forhold til hvordan man klatrer til topps på næringslivets bratte karrierestige..

Bakgrunnen for middagen var et prosjekt jeg har hatt ansvar for gjennom min tid som samfunnskontakt i Siviløkonomene. Prosjektet har involvert flere av landets mest profilerte økonomidirektører, og blant de som har vært tettest på prosessen finner vi også to profilerte headhuntere innen økonomi/ledelsessegmentet. Dette er personer som kjenner personene i posisjonene bedre enn de fleste, og gjerne har dem som en del av sitt profesjonelle nettverk i det daglige..

Hva var så de viktigste anbefalingene “karrierepanelet” kom med da jeg utfordret dem på hva som skal til for å klatre til topps i næringslivet:

1. Tro ikke at tilfeldigheter avgjør: Lederposisjoner fylles ikke av den som tilfeldigvis er på rett sted til rett tid. Posisjonene fylles av kandidater som over tid har visst seg overlegne hva faglig dyktighet og profesjonell ledelse angår.

2. Vær tålmodig: selv om arbeidsoppgavene oppleves som ensidige og lite utfordrende, så bit tennene sammen og ha tålmodighet. Man kan ikke forvente å bli faglig utfordret på nye områder hver dag hele året. Det gjelder med andre ord å kontrollere den indre utålmodigheten.

3. Bli god på noe: Mange dyrker bredde- fremfor dybdekunnskap. Det er imidlertid dybdekunnskapen som gjør deg mest ettertraktet og gjør deg i stand til å differensiere deg fra andre kandidater med samme utdanningsbakgrunn.

4. Ikke velg Lillevik Consulting når McKinsey gir deg jobbtilbud: De profesjonelle selskapene innen Audit, Advisory og Consulting regnes av headhuntermiljøet som en egen skole etter endt utdanning. Et par års ansettelse ved et av de prestisjetunge selskapene er en sikker inngangsbillett til en senere karriere på ledernivå.

5. Lever over forventet: Det holder ikke å gå ut av studiene med rent A-snitt. Engasjer deg og bevis ovenfor fremtidige arbeidsgivere at du har arbeidskapasitet og stå på vilje over gjennomsnittet. En god leder jobber ikke bare mye, han jobber ofte veldig mye.

Advertisements
This entry was posted in Privatøkonomi. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s